Uleiul de măsline extravirgin este o grăsime care nu îngrașă

Nu este nevoie să vă maltratați corpul pentru a pierde din greutate și pentru a vă simți bine în pielea dumneavoastră. Aportul caloric al alimentelor pe care le consumați nu este esențial dacă doriți să slăbiți în mod sănătos. Sara Farnetti, un bine cunoscut nutriționist de la Rai1, nu interzice o porție de paste sau cartofi prăjiți atât timp cât sunt urmate niște reguli. Care sunt acestea? Mai presus de orice, folosiți un ulei de bună calitate

Uitați tot ceea ce știți despre mâncare și relația dintre alimente, metabolismul nostru și dietă.
Sunt de ajuns doar câteva minute în compania dumneavoastră pentru a spulbera falsele mituri și clișeele referitoare la mâncare, depășind mentalitatea comună, potrivit căreia anumite alimente îngrașă și altele sunt absolut interzise.

Sara Farnetti, nutriționist și o figură cunoscută la Rai1, aplică o abordare metabolico-funcțională. Sara ne învață cum să alegem, să pregătim și să combinăm alimentele pe baza funcționării organelor și a nevoilor specifice ale unei persoane pentru a trata eventuale tulburări prezente și pentru a preveni apariția bolilor.
Tot ceea ce este sănătos se poate mânca. Cotletul de porc, pastele cu scoici, salatele bogate condimentate cu ulei de măsline extravirgin, turnat din sticlă fără picurător, ciocolata și frișca. Care este secretul ? Un amestec inteligent al alimentelor pe care le consumăm

– Se apropie vara și durerosul test al costumului de baie. Ar trebui să renunțăm la paste și grăsimi?
La fiecare masă trebuie să existe un aliment care stimulează ficatul, unul care facilitează excreția de lichide și de substanțe toxice a rinichilor, unul care stimulează tiroida, dacă metabolismul este lent, un singur aliment care implică activitatea pancreasului producător de insulină, în special pentru persoanele supraponderale sau pentru cele dornice să se mențină în formă. Prin urmare, numai un zahăr (paste, orez, cartofi, pâine, fructe), o prăjeală pentru funcționarea ficatului, pește pentru tiroidă, legume crude sau fructe pentru rinichi.

– Prăjeală? Dar uleiul de măsline extravirgin este aproape interzis de toate dietele …

Uleiul de măsline extravirgin este un aliment esențial pentru sănătatea noastră, care ar trebui să își găsească un loc și în dieta celor care doresc să își țină greutatea sub control, deoarece îmbunătățește metabolismul și nu favorizează creșterea în greutate. Grăsimile pe care le conține, adăugate la produsele alimentare, au un efect inhibitor asupra insulinei, hormonul care determină depunerea de grăsime la nivelul abdomenului. O masă fără ulei este mai puțin bună și mai puțin sănătoasă. Vitaminele A, E și K, conținute în fructe și legume, sunt solubile în grăsimi și, prin urmare, nu se absorb dacă lipsesc grăsimile. În lipsa uleiului, chiar și calciul se asimilează mai greu, pentru că vitamina D, solubilă în grăsimi, controlează absorbția acestuia.

– Nu-mi spuneți că putem folosi uleiul extravirgin și pe o salată
De preferat să consumați salate cu un puternic efect diuretic și de curățare, care ajută la funcționarea rinichilor și a ficatului: țelină, salată, cicoare, andive, rucola, castraveți. Și apoi, desigur, condimentați întotdeauna cu ulei de măsline extravirgin, care sprijină funcția hepatică, ferindu-vă de balonare și de eventuale probleme cauzate de un intestin leneș, tocmai din cauza oboselii acestuia. Uleiul de măsline extravirgin poate fi utilizat fără prea multe restricții, atât crud, cât și pentru gătit, și fără teama de a acumula grăsimi. Dimpotrivă: grăsimile induc senzația de sațietate.

– Sunteți de acord și cu prăjeala pe bază de ulei de măsline extravirgin?
Atât timp cât urmați câteva reguli, prăjeala nu este nesănătoasă. În primul rând, este de preferat uleiul de măsline extravirgin de bună calitate. Temperatura maximă a uleiului trebuie să fie de 180 °C-240 °C. În cazul în care uleiul scoate fum și un miros înțepător, aruncați-l, pentru a evita ingerarea acroleinei, o substanță toxică și cancerigenă. Va trebuie să reduceți timpul de gătire, pentru a evita ca alimentele prăjite să se coloreze în mod excesiv. Acrilamida este un agent cancerigen, care se găsește în părțile arse sau închise la culoare. Alimentele care urmează să fie prăjite trebuie să fie la temperatura camerei, uscate, fără sare. În sfârșit, pentru prăjire, sunt de preferat recipientele din oțel inoxidabil.

Puteți uita de calculatul caloriilor sau de planificatul meselor de peste zi, în căutarea produselor mai ușoare: aportul caloric al alimentelor pe care le consumați nu este esențial dacă doriți să slăbiți în mod sănătos. Nu combinați niciodată la aceeași masă mai multe feluri de mâncare care conțin diferite tipuri de proteine: carne și pește împreună, de exemplu, ouă și o bucată de brânză sau două felii de salam, urmate de o porție de pui. De asemenea, nici asocierea legumelor nu este indicată (sursă de proteine vegetale): regimurile bogate în proteine stresează în mod inutil rinichii, primii care au sarcina de a elimina deșeurile legate de procesele digestive și, prin urmare, de a nu încetini metabolismul. Feriți-vă, de asemenea, de asocierea la aceeași masă a pâinii, pastelor, pizzei, cartofilor, orezului, legumelor și fructelor. Toate aceste alimente conțin zaharuri și, dacă se acumulează o cantitate prea mare, riscați apariția unor valori ridicate ale insulinei în sânge (hormonul care ajută la arderea lor), principalii responsabili pentru acumularea de grăsime și depunerea acesteia în punctele critice ale corpului feminin. Secretul? Consumați-le separat.

– Pâinea, pastele și orezul trebuie să fie cel puțin dozate cu atenție
Acestea sunt adesea Cenușăresele acelor diete care promit pierderi rapide în greutate, sacrificate întru totul în favoarea cărnii și a alimentelor bogate în proteine . O greșeală adesea întâlnită: carbohidrații vă ajută să slăbiți ușor, fără a afecta mușchii, acționând numai asupra depunerilor de grăsime, deoarece, datorită conținutului lor de amidon, garantează energie de lungă durată, fără a crește prea tare glicemia din sânge și, în consecință, fără a determina producerea unei cantități mai mari de insulină. Acest lucru nu înseamnă, însă, că trebuie să vă ghiftuiți sau să exagerați cu doza: este în regulă, deci, să consumați clasicele 70 de grame de paste sau de orez și cele 50-100 de grame de pâine pe zi, de preferință prăjită, pentru că astfel vă puteți feri de drojdia pe care o conține, care, pe lângă faptul că provoacă balonare, încetinește activitatea ficatului. Cu toate acestea, pentru a profita la maximum de efectele benefice, asociați pâine, orez și paste cu legume, carne sau pește. Acest amestec ajută ulterior organismul să evite creșteri inutile ale zaharurilor din sânge.

Pentru prăjit se recomandă uleiul de măsline extravirgin de anul trecut, întrucât acesta, în primul rând, după un an își pierde aproape în totalitate polifenolii și, în al doilea rând, fiind rafinat, nu conține așa ceva.
Polifenolii sunt prezenți în mod excesiv în uleiul de măsline extravirgin proaspăt sau abia produs și, de asemenea, aceștia sunt foarte buni dacă se consumă cu ulei de măsline crud, întrucât, odată prăjiți, devin toxici, înnegrind alimentele prăjite.

Stimate domnule De Marte,
Intervenția dumneavoastră ne permite să clarificăm faptul că polifenolii, contrar credinței populare, nu sunt negativi sau chiar toxici pentru prăjit, ci absolut pozitivi, pentru că reprezintă antioxidanți naturali care împiedică, în măsura în care este posibil, modificările proprietăților fizico-chimice ale uleiului.
Culoarea mai închisă și creșterea vâscozității uleiului după prăjire se datorează oxidării componentei trigliceridice (grăsimile), ceea ce conduce la formarea de peroxizi, compuși carbonilici, acizi grași și compuși volatili de natură diferită.
Este clar că polifenolii despre care pomeneați se oxidează  înainte de trigliceride (de aici efectul lor protector). De reținut că industria alimentară studiază modalitatea de a introduce polifenoli derivați din diverse surse tocmai în uleiuri, pentru a reduce riscurile prăjirii pentru sănătate.
Compusul acuzat că ar fi dăunător, menționat și de către Dr. Farnetti, este acrilamida. Aceasta este un compus mutagen și cancerigen. În timpul prăjirii, compusul este produs ca rezultat al deshidratării glicerolului, fructul hidrolizei grăsimilor, o reacție care are loc în timpul prăjirii după depășirea punctului de fum al uleiului utilizat, urmată de interacțiunea sa cu compușii azotați din produsele alimentare printr-o serie de reacţii care cuprind o serie complexă de fenomene, dintre cele din cadrul reacțiilor Maillard, care au loc după interacțiunea cu gătitul, în principal, zaharuri și proteine. Principala reacție implicată este cea între asparagină și zaharuri reducătoare, cum ar fi fructoza și glucoza, sau carbonili reactivi, cum ar fi chiar cel acroleinic, la temperaturi de peste 120 °C.
Prin urmare, polifenolii nu sunt absolut toxici. Dimpotrivă, sunt foarte utili, de aici sfatul Dr. Farnetti de a utiliza în timpul prăjirii uleiuri de bună calitate, așadar, bogate în polifenoli.