Sicilia de neuitat. In vizita la partenerii FeelOlio Romania

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

„Sa vizitezi Italia fara sa vezi Sicilia este ca si cum nu ai fi vizitat Italia deloc. Sicilia este cheia intregii tari.”

Nu avem cum sa nu ii dam dreptate lui Goethe. Atunci cand am vizitat prima data insula am fost si noi profund impresionati de frumusetile ei si ne-am dorit sa revenim. Primul contact cu acest loc aparte a avut loc in 2011, cand ne-am bucurat de o vacanta in doi perfecta, cu plimbari pana tarziu in noapte pe stradute ratacite si multe delicii siciliene. Ne-am indragostit de piata de peste din Catania si mirosul de acolo imbibat in sandale, de fructele de mare proaspete savurate cu un pahar de prosecco, de caponata, dar mai ales de oamenii frumosi si primitori.

Destinatii de neratat in insula insorita

In 2016 ne-am intors in Sicilia impreuna cu cei doi copii, intr-un concediu in care am imbinat businessul cu timpul petrecut in familie. Activitatile de vacanta au avut intaietate, dar a fost foarte important pentru noi si sa mergem sa-i intalnim pe unii dintre producatorii sicilieni care ne furnizeaza ulei de masline adevarat. Intotdeauna selectam cu cea mai mare atentie producatorii cu care colaboram, iar criteriile de selectie nu se refera doar la calitatea desavarsita a uleiului de masline, ci si a oamenilor care il produc. Asa ca de cate ori avem ocazia mergem in vizita la ei.

Am inceput periplul sicilian din Catania, orasul senzatiilor contrastante. Iubim efervescenta din piata de peste a acestui oras, una dintre cele mai autentice si traditionale din lume, parculetele linistite si toata frumusetea arhitecturii baroce de care te poti bucura la fiecare pas. Catania nu trebuie ratata daca mergi in Sicilia, ba chiar iti recomandam sa fie prima ta oprire.

De aici am plecat spre Giardini Naxos, orasul plajelor cu nisip fin si apoi am continuat cu Taormina si Siracuza. Aceste orase reprezinta chintesenta istoriei Siciliei asa ca nu puteam sa nu trecem si pe aici. Taormina este o poezie de oras, cu o atmosfera desprinsa din filmele lui Fellini. Daca alegi sa il strabati  la pas, pe indelete, vei fi rasplatit cu mirosul portocalilor infloriti. Iar Siracuza e un oras feeric, perfect pantru plaja si disctractie in apa turcoaz translucida.

Calatorie in timp la Ferla si familia Galioto

Urmatoarea oprire a fost in Ferla, un mic oras medieval cu un stil arhitectural remarcabil si cu o istorie destul de zbuciumata. Aici simti ca faci o calatorie in timp, intr-o vreme cand prin aceste locuri au poposit grecii. Ferla fost construit pe ramasitele unor necropole grecesti distruse de un puternic cutremur in anii 1700, asa ca prin oras mai poti vedea urme ale influentelor elene. Aceasta destinatie era pe lista noastra nu doar pentru frumusetea sa, ci si pentru ca aici locuieste Sebastiano Galioto, producatorul care ne furnizeaza uleiuri de masline fabuloase.

Impreuna cu baietelul si sotia sa, Sebastiano isi dedica viata cultivarii maslinilor si producerii de uleiuri extravirgine speciale asa cum a facut familia sa dintotdeauna. Sotia lui, desi o pasionata de arta care a predat cu drag la universitatea din Florenta, a fost repede cucerita de lumea uleiurilor de masline si din momentul in care a venit in Sicilia nu a mai plecat de acolo.

De mai bine de patru generatii, familia Galioto produce ulei de masline cu focus deosebit pe fiecare etapa de productie, de la recolta manuala, la transportul imediat la moara unde maslinele sunt atent verificate si pana la imbuteliere si stocare. Uleiurile lor sunt produse in cantitati limitate si aproape mereu sunt premiate cu distinctii internationale. Sebastiano ne-a primit cu bratele deschise, ne-a plimbat prin livezile de maslini si ne-a raspuns tuturor curiozitatilor. Am degustat uleiul fabulos pe care il produc din soiul de masline Tonda Iblea si un vin nou, exceptional pe care tot el il produce. Suntem convinsi de pasiunea lui si bucurosi ca am castigat niste prieteni de incredere.

Dupa Ferla am mers in Sicilia vestigiilor antice. Aici am vizitat toate orasele din imprejurimi, admirand tot traseul peisajele spectaculoase, pline de livezi de citrice si gradini de cactusi. Nu am ratat Agrigento, Sciacca, Mazara del Vallo, Marsala si nici Porto Palo de unde am ramas cu amintirea unei mese exceptionale la Ristorante da Vittorio. De mai bine de 50 de ani, restaurantul este o atractie pentru iubitorii de mancare italieneasca adevarata, simpla si sofisticata in acelasi timp. Aici am mancat crevetii rosii specifici regiunii Mazara, paste fabuloase, un semifredo cu fistic de neuitat si multe alte delicii specifice Siciliei. Nu mai spunem ce vin bun am baut in toata Sicilia!

In partea aceasta a insulei ne-am oprit la Marinella di Selinunte, un orasel perfect pentru vacante relaxante la plaja si explorarea istoriei, culturii si artei locale. Marinella si Selinunte este ca un muzeu in aer liber cu nenumarate vestigii grecesti pline de povesti. Aici am vizitat cel mai mare parc arheologic din Europa si am facut o incursiune in lumea grecilor antici care au construit acest oras.

Incursiune in lumea vestigiilor antice si a familiei Centonze

Aproape de situl arheologic se afla oraselul Castelvetrano Selinunte unde am mers in vizita la familia Centonze, partenerii nostri care detin ferma organica de maslini „Case di Latomie”. Familia este proprietara mosiei din 1953 si se concentreaza pe cultivarea ecologica a maslinilor si citricelor.

Maslin, mai batran de 2000 ani….

DSC_0342 DSC_0337

Sufletul afacerii familiei Centonze este Nino, pe care l-am cunoscut la targul CIBUS de la inceputul anului. A iesit in evidenta cu energia si entuziasmul sau si imediat s-au pus bazele unei prietenii sincere. Inca de cand l-am cunoscut ne-am promis ca vom merge sa il cunoastem la el acasa, sa simtim pe propria piele starea de bine despre care ne povestea Nino ca o are la ferma lui. Am gasit un loc magic, care s-a pastrat intact dupa mii de ani. Nino si sotia lui ne-au fascinat cu povesti despre istoria orasului Selinunte si a fermei lor. Proprietatea lor a rezistat desi majoritatea bazelor rotunde ale coloanelor si a pietrelor de moara au disparut in timp.

Capere crescute din piatra

Maslinii din livezile sale au peste 2000 de ani si inca mai rodesc pe solul dur sicilian, dovedind cat sunt de rezistenti, la fel ca si familia Centonze.

IMG-20160726-WA0016

centonze

Nino ne-a aratat tot fluxul de productie al uleiului, toate utilajele si investitiile facute de-a lungul timpului si toate medaliile de aur obtinute cu minunatul lui ulei realizat doar din soiul de masline „Nocellara del Belice”, cu o aroma unica, despre care ne-a spus mai multe in mini-interviul urmator:

Feelolio: Nino, circula un zvon in Romania despre faptul ca italienii cumpara masline din Grecia sau Spania si pun eticheta „Made in Italy”. Este adevarat?

Nino: Am auzit si eu acest lucru, cred ca se intampla si in Italia la fel. Din pacate, uleiul de masline este cel mai contrafacut produs. „Case di Latomie” are peste 35 de hectare plantate exclusiv cu maslini organici, care cresc natural, fara pesticide, iar noi ne bucuram de ceea ce ne ofera. Avem suficiente masline sa producem uleiul nostru “Nocellara”. Nu vom cumpara niciodata masline de la altii.

Feelolio: Ce parere ai despre uleiul grecesc si cel Tunisian?

Nino: Sunt uleiul bune, in toata zona Mediteranei se face ulei bun, trebuie doar sa stii de unde sa cumperi.

Feelolio: De ce nu este in Italia nu este reglementata mentionarea aciditatii uleiului de masline pe eticheta produsului? In Grecia am observat ca exista aceasta reglementare.

Nino: Nu exista aceasta reglementare pentru ca organele abilitate au constatat ca aciditatea unui ulei depinde de foarte multi factori: conditii de transport, depozitare, pastrare, daca ajungi cu sticla acasa si o tii langa aragaz sau pe masa la soare isi pierde din proprietati si asa mai departe. Este si firesc… Noi nu mentionam aciditatea pentru ca poate fi una la imbuteliere si alta cand sticla ajunge la consumatorul final. Dar suntem obligati sa facem analize ale uleiului la momentul producerii lui, analize facute de laboratoare independente, acreditate. Deci toate uleiurile extravirgine ar trebui sa aiba fise tehnice insotite de analize care atesta  proprietatile uleiului.

De ce sa alegi Sicilia?

Am completat aventura siciliana cu o oprire in Palermo, cel mai mare si mai cosmopolit oras al Siciliei si am incheiat calatoria de unde am plecat, in Catania, unde am savurat un cannoli cu fistic si vanilie.

Speram ca v-am convins ca Sicilia o destinatie turistica extrem de ofertanta, cu peisaje de carte postala, atractii deosebite si mancare delicioasa. Insula e facuta sa fie strabatuta de-a lungul si de-a latul, asa ca acorda-i timp sa te farmece. Sufletul nostru e in Sicilia si cu siguranta vom imbatrani pe aceasta insula, printre maslini si oamenii speciali pe care i-am cunoscut aici.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.